30 november 2009

Chefredaktör: Jämtkrafts reklamfilm är en bluff - Lokalt - op.se

Chefredaktör: Jämtkrafts reklamfilm är en bluff - Lokalt - op.se

Det här är så löjligt, hur många reklamfilmer är inte gjorda på samma vis? Har du någonsin ätit en hamburgare på McDonalds som ser ut som på reklamen. Jag tror att fiskejournalen desperat är ute efter lite gratis publicitet. Det här känns okunnigt från FJ sida och enbart pinsamt.

2 kommentarer:

Anonymous sa...

Det är självklart inte så att någon av oss som vet hur det ser ut på riktigt i de utbyggda älvarna tror att Jämtkraft vill visa verkligheten. Och självklart skönmålar de. Precis som många andra företag...

Men det finns etiska regler och lagar runt reklam, just därför att många inte kan skilja på information och reklam. I detta fall vilseleder man publiken avsiktligt genom att försöka framställa vattenkraft som miljövänligt. Och eftersom många svenskar inte kan vare sig miljö- eller klimatfrågan är det uppenbart att många blir lurade av denna reklam...

Fiskejournalen klarar sig mycket bra utan denna typ av filmer, men däremot behöver många andra bli upplysta, därför gör de ett mycket bra jobb.

Ska ingen få kritisera bolagen som bara är ute efter dina pengar? Vad menar du? Märkligt...

Guldkorn sa...

Absolut ska man kritisera och granska, det är viktigt framför allt i ett demokratiskt syfte. Men att gå på Jämtkraft som är ett förhållandevis "snällt" bolag tycker jag känns löjligt i förhållande till alla stora företag och organisationer som är verkliga bovar. Är detta en fråga kring marknadsföring och reklam som bör aktualiseras anser jag det vara fel väg att rikta sin kritik till Jämtkraft. Frågan bör i så fall lyftas på ett annat plan och med mer trovärdighet i ryggen. Fiskejournalen gör inte detta på ett trovärdigt vis då det enligt mig finns en bakomliggande agenda som drar ner på just detta. Jag håller med om att detta är en viktig fråga, det jag är kritisk till är framförandet.

Skicka en kommentar