18 februari 2010

Eländes elände

Jag har alltid varit ganska nöjd över och varit ganska duktig på att berätta att vi aldrig är sjuka i familjen. Men den här hösten och vintern tar alla priser. Min yngsta fick åka till doktorn med alla tänkbara symptom i dag. Jag blev lite nervös då vi satt hos doktorn att han skulle tro att jag var en galen neurotiskt förälder. Min dotter har ont i öronen, feber, skrällhosta, ont i benen, ont i rumpan (?) och ont i halsen. Ja ni kanske förstår.. Dessutom fick hon glasögon häromdagen.

I måndags pratade vi om eländesmåndag. Men det har tyvärr visat sig bli en eländesvecka. Inte nog med att vi är sjuka. Andreas kompisars son som är 3 år har blivit allvarligt sjuk och ligger på sjukhus i Umeå. Min hjälpledare på skidskolan ligger även han i Umeå men har lyckligtvis vaknat ut sin koma.

Pricken över i- et kom i dag då jag pratade med sköterskan på hälsocentralen Z-gränd i Östersund. Jag fick en redig utskällning av sköterskan för att jag inte undersökt hur hög feber min dotter har. För min del spelar inte 39 eller 40 grader någon roll, hon får i vilket fall febernedsättande hela tiden. Den här sköterskan ville inte alls lyssna på vad jag sa. Hon gick på om hur oansvarigt det var att inte äga en termometer då man har barn. Jag försökte förklara att jag visst har en termometer men inte kunde se någon anledning att plåga min sjuka dotter med att använda den. Febern var inte det väsentliga utan allmäntillståndet. Vi misstänker att det var samma arroganta otrevliga sköterska som sa till min sambo att vi skulle kontakta en optiker då dottern ser dåligt. Optikern förklarade att de inte FÅR undersöka barn under åtta år. Som sköterska bör man veta en sådan sak innan man hänvisar anser jag. I vilket fall har jag aldrig fått ett så otrevligt och oprofessionellt bemötande inom vården som jag fick i dag. Vilken tur att vi kan välja vilken hälsocentral vi vill nu för tiden :)

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du skrev på ett annat att din dotter Har fått glasögon... Hmm konstigt, och Ja det är ytterst viktigt att kolla vilken feber ens barn har, vadå allmäntillståndet, och va fan " febern är inte det väsentliga" är du född igår eller?

Jag tror dom ska vara glada att slippa ha dig som kund/patient/tjatmorsa/ och allmänt otacksam !.

Tror du verkligen på fullaste allvar att dom är där för att bemöta dig med ilska och fel tips.

Du är säkert en sådan där människa som tror hon står över allt annat, tror hon kan bättre än alla andra. Men visst vill man sitt barns bästa, men snälla nån, nog tror jag dom kan sin sak, och folk kan göra misstag, eller det kanske inte du kan??

Det här var givetvis bara vad jag tyckte, alla tycker vi olika, ingen som har rätt eller fel, men alla har rätt att uttrycka sig.

Och någon borde ha uttryckt sig i det här.

///

anonym


#Automatic name inprint#

Tova H

Guldkorn sa...

Hej Tova
vad roligt att du skriver i min blogg och vad jobbigt för dig att du blir så upprörd.
Vet du Tova, jag tycker att alla människor ska ställa krav och ifrågasätta om hon inte tycker att något är okej. Att ha ett kritiskt förhållningssätt är en av grundstenarna för ett liv med livskvalitet. Köper man allt rakt av så kan saker aldrig bli bättre. Det begås mycket fel inom sjukvärden. Om någon skulle uppfatta mig som du beskriver så är det deras problem, för jag är alltid resonlig och trevlig mot min omgivning, men för den skull ingen push over. Du kanske har missuppfattat men gällande sjukvården så handlade det om det oprofessionella bemötande jag fick.

Jag vet inte riktigt vad du egentligen vill säga med ditt inlägg då det är mycket motsägelsefullt. Du avslutar med:

"Det här var givetvis bara vad jag tyckte, alla tycker vi olika, ingen som har rätt eller fel, men alla har rätt att uttrycka sig."

..medan du på samma gång gör uttalanden och antaganden om mig som person trots att vi inte känner varandra, jag har inte en aning om vem du är.

utifrån ditt inlägg och sätt att uttrycka dig på drar jag slutsatsen att du är mycket ung, och med åren kommer erfarenhet, perspektiv och insikt. Jag önskar dig lycka till med det Tova.

Ha det gott!
//Angelica

Anonym sa...

Bästa läsningen idag Angelica. Jag förstår dig precis och på det sätt som du totalt mosade en total idiot är beundransvärt, skrattade högt när ja läste det!!!

Z-gränd är ett kapitel för sig, men go girl säger jag för din text!

//Emma

Skicka en kommentar