Har ni någonsin funderat på hur någon blir busschaufför? Det har jag. Nu för tiden åker jag sällan buss då jag har bil. Men jag minns att då jag gick i skolan fanns det en väldigt snygg kvinna i 40- års åldern som körde buss. Jag kunde aldrig förstå hur hon hamnade där bakom ratten. Vaknade hon en morgon och kom på att, ja busschaufför - det ska jag bli? Jag vill inte på något vis tala illa om yrkesgrupper eller människors val av yrke. Men jag kan inte med all god vilja i världen förstå hur någon vill bli busschaufför. Det kanske är just det som gör att många i denna yrkesgruppen är så otrevliga. De passar inte in någon annanstans och då är busschaufför det som finns över..?
För några år sedan skrev jag ett mail till stadsbussarna i Östersund då jag åkt buss med min dotter och hennes vagn vält då bussen körde lite väl fort nedför stuguvägen. Jag fick aldrig något svar. Men jag undrar verkligen vad stadsbussarna i Östersund har för syn på service och kundbemötande. Jag vet inte någon annan servicepersonal som skulle få bete sig som de gör. Är inte kunderna viktiga för dem? Jag menar - utan kunder, vart skulle deras intäkter komma ifrån? Till och med Telia, systembolaget och apoteket har trevligare personal. Och de har ju kunder oavsett hur de beter sig är jag rädd för.
För att jag inte ska verka allt för cynisk eller få hatmail från alla som känner en trevlig busschaufför, så ger jag en extra eloge till alla serviceinriktade, trevliga och omtänksamma busschaufförer som inte tar alla rondeller i 120 km/h då man står upp och håller en barnvagn i handen mitt i bussen. Eller alla de chaufförer som faktisk kan vänta tills man fått sätta sig i bussen innan han trycker gasen i botten.


5 kommentarer:
Stadsbussarna i Östersund har inget service-tänk - varken för förarna eller passagerarna. Allt går bara ut på att det ska vara så billigt som möjligt, då de egentligen har tagit på sig stadsbusstrafiken för mindre pengar än vad som går åt. Många av passen ger uppemot (eller över) 12 timmars arbetsdagar, med 3-4 timmars obetald rast mitt på dagen. Lägg sedan till ganska dålig lön och helgjobb. Med de villkoren förstår jag att en chaufför lätt kan bli irriterad och otrevlig, vilket bara får mig att beundra de som är trevliga och verkar trivas. (Och ja, det finns ett antal...=)
Hur blir man busschaufför? Jag har en universitetsutbildning, arbetade flera år som ingenjör. Sedan fick jag sluta p g a omorganisation. Sökte massa andra jobb, men fick inget. För att få ett arbete i Jämtland, måste man ha kontakter, det hade jag inte (flytta söderut vill jag inte). Därför började jag köra buss. Jag drömde om att köra lastbil, buss eller pendeltåg sedan jag var liten. Nu fick jag "chansen". Jag trivs mycket med jobbet, hälsar alltid på folk som kliver på, kör lugnt, väntar tills äldre och barn sätter sig.
Men de flesta resenärer är så sura och otrevliga att man nästan tappar lust att göra ett bra jobb. Jag får inte betald för att le och säga "hej", därför gör jag inte det numera. Oftast får jag ingen respons, de svarar inte, tittar inte ens på mig. Köra lugnt? Varför? Nej, då får jag skäll jag är sen. Kommer jag 2 minuter senare, då gnäller de som ska stiga på. Hellre kör jag 60 km/t genom rondeller och avgår i tid. I a f ytterst sällan någon vågar komma fram och klaga på mitt körsätt.
Alltså, vill ni ha en bättre service, börja behandla oss busschaufförer som människor. Vi uppskattar detta.
Lägger till lite grann. Det händer ofta att någon kliver på, börjar leta efter sin plånbok, sedan letar i den och till slut hittar en hundring (alternativt skrapar ihop 50-öringar). Bussen står och väntar. Händer det flera gånger under en tur, blir bussen sen. Gissa vem får skit för det? Nej, det är bättre att köra för fort och få lite mer tid på sig.
Hej Anonym. Det är just det du beskriver som gör att busscaufförer har ett så pass dåligt rykte. Du skriver att du inte har betalt för att vara trevlig och le - men det är precis vad du har. Inom alla serviceyrken möter man på trevliga, otrevliga, arga sura (etc) människor. Men en del av arbetet och en del av att vara proffessionell är att även i sådana lägen kunna vara trevlig. Väljer man dessutom ett arbete som innebär att man rör sig i trafiken så måste man redan innan yrkesvalet förstått att det handlar om människor och att dessa inte som maskiner kommer att ha pengarna framme vid varje påstigning, eller att andra händelser tillstöter. Hitta ett arbete där det inte gör det! Däremot anser jag det vara en självklarhet att chaufförer kör efter hastighetsbegränsningarna och sund förnuft. Jag tror också att om man väljer att se på sitt yrke med positiva ögon i stället för med bitterhet så tror jag att det blir så otroligt mycket trevligare för alla.
Förövrigt så tycker jag verkligen att du ska prata med ditt fackförbund om det verkligen är så att du "får ta skit" av cheferna om bussen är sen pga en resenär. Jag menar - ni kör buss, vad är oddsen att inte bli sen.
Tack för ditt inlägg!
Hej Guldkorn,
det är inte chefer jag får skit av, utan övriga resenärer. Våra chefer är jättebra: Jag kör lugnt och fint om det finns någon i bussen som jag känner, eller barnvagnar, små barn, gamla människor. Ibland får jag t o m beröm för mitt fina körsätt. Detta gör att man verkligen trivs med sitt arbete (som sagt, jag kan ju flytta söderut eller utomlands för att söka ett mer välbetalt jobb, men jag tycker om att köra buss i Jämtland). I övriga fall försöker jag bara passa tider.
Ibland kör jag landsortsbussar. Där är resenärerna mycket trevligare.
Skicka en kommentar