22 april 2010

Aldrig mer Z - gränd hälsocentral

I dag väntade jag på ett telefonsamtal från en läkare på Z - gränd hälsocentral. Kl 8 skulle hon ringa mig. 9.05 ringde hon till slut upp men hade då inte tid att prata utan bad mig snabbt lägga fram mitt ärende. Vilket j***a bemötande. Hur tänker de? Nu då de får konkurrens borde de verkligen vårda kontakten med sina patienter. jag kan inte förstå vad som kan vara negativt med privatisering av sjukvården. Den gynnar ju oss medborgare. För vad kan de konkurrera med? Jo - service, bemötande, kompetens och väntetider. Men vad är det första vi ser och vad ger oss patienter förtroende för en vårdinrättning? Jo - bemötandet och kontakten. Aldrig mer Z - gränd. Det är inte första gången kontakten med dem där är under all kritik. jag kontaktade i stället medicin direkt och skrev upp hela familjen på intresselistan. Så fort de startar upp sin hälsocentral så byter vi!

Ett tidigare inlägg gällande ett dåligt bemötande vi fått på Z gränd
bloggbyguldkorn.blogspot.com/2010/02/elandes-elande.html

1 kommentar:

/D sa...

Hej. tänkte kasta lite ljus på hur det är som det är. såg att det var ett gammalt inlägg men men=)
Felet ligger i länsstyrelsen och de politiska bestämmelserna som resulterar i underbemaning. Ersättningen hälsocentralen får per patient täcker inte utgifterna som krävs för att föra en god sjukvård. Besparingar måste och anställda varsals. Det finns inte nog med resurser.
Min åsikt är att de som jobbar där är bara människor, människor som trots dåliga arbetsförhållanden, risken att mista sitt jobb och dåligt betalt väljer att stanna kvar och hjälpa andra. Jag skulle inte klara en längre tid på ett sådant arbete med ett genuint leende på läpparna. Läkaren som ringde dig en timme sent satt nog inte heller och rullade tummarna utan hade säkerligen något akut ärende att prioritera. Om det ska kastas skuld så är det på systemtet vi har i Sverige för vård och omsorg. Jag håller med om att bemötandet du fick är under all kritik, men felet ligger inte hos den enstaka centralen. Privatisering av sjukvården och om den gynnar ALLA medborgare återstår att se.

Ha de!

Skicka en kommentar